Relacja z XVI Seminarium Technicznego SITK Białystok [5-7.03.2025]

W Seminarium uczestniczyło łącznie przez 3 dni 215 osób – największa liczba osób z dotychczas zorganizowanych spotkań!

Seminarium zostało zorganizowane pod patronatem honorowym Prezesa SITK RP dr. inż. Jacka Pasia, a parterami i sponsorami wspierającymi organizację Seminarium było aż 14 firm:

  • Partner Generalny: Polimex Infrastruktura;
  • Partnerzy Główni: Prowerk, Orlen Asfalt, Tensar, ZPK Szumowo, PDM Suwałki;
  • Sponsorzy: Cemex, Drabent, Budimex, BK Tras Roboty Drogowe, Grupa Drogowa Podlasie, Giera Znaki Drogowe, Aarsleff, PRS Geo-Technologies.

Seminarium zostało objęte patronatem medialnym przez 5 wydawnictw: Drogownictwo, Przegląd Komunikacyjny, Transport Miejski i Regionalny, Materiały Budowlane oraz Budownictwo i Architektura Podlasia. Relacje z Seminarium będą publikowane w najbliższych wydaniach tych czasopism. Poniżej już niektóre z nich:

Seminarium otworzył Prezes Zarządu Oddziału SITK Białystok – dr inż. Marek Motylewicz, który po powitaniu zaproszonych gości przedstawił podsumowanie dotychczasowych 15 edycji Seminarium podkreślając istotną rolę zespołu drogowców z Politechniki Białostockiej w przygotowaniu programu Seminarium (wygłosili oni aż 41 referatów) a także istotny udział łącznie 57 firm – partnerów i sponsorów wspierających dotychczas organizację Seminarium.

Podczas otwarcia głos zabrali również zaproszeni goście w osobach: Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego – Pana Cezarego Cieślukowskiego, Sekretarza Generalnego SITK RP – Pana dr. inż. Wawrzyńca Wychowańskiego, Przewodniczącego Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa – Pana Krzysztofa Ciuńczyka.

W ramach programu przewidziano 6 sesji tematycznych podczas których zaprezentowano łącznie 25 referaty techniczne. Pierwszego dnia Seminarium w sesji nr I pt. „Rozwój sieci drogowej i kolejowej w Polsce północno-wschodniej” reprezentanci Oddziałów GDDKiA Białystok i Olsztyn a także PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawili referaty dotyczące realizacji inwestycji na podległych im drogach, a także plany rozwojowe na przyszłość. Sesja ta była wstępem do odbywającego się kolejno panelu dyskusyjnego pt. „Sieć transportowa Polski północno-wschodniej – możliwości, zagrożenia i wyzwania”. Moderatorem panelu był dr inż. Marek Motylewicz, który po wprowadzeniu do tematyki dyskusji zaprosił do niej Cezarego Cieślukowskiego – Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Jarosława Kaczora – Zastępcę Dyrektora ds. Inwestycji GDDKiA Olsztyn, Bartosza Ignatowskiego – Naczelnika Wydziału Monitorowania Inwestycji Drogowych GDDKiA Białystok, Damiana Kniazia – Dyrektora Projektu Rail Baltica w Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Krzysztofa Barbachowskiego – Dyrektora Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Macieja Gorysza – Inżyniera Kontraktu na budowach obwodnic Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8. Dyskusja była merytoryczna i wielowątkowa a dotyczyła m.in.:

  • Obecnego wyglądu oraz możliwych i optymalnych kierunków rozwoju sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce północno-wschodniej.
  • Połączenia Białegostoku z Olsztynem przez S-16 „Białystok – Ełk – Olsztyn” lub czy też oraz S-8 „Białystok – Raczki – Ełk – Olsztyn” – jakimi drogami i w jakim standardzie? Jakie są szanse realizacji tych dróg w odniesieniu do RPBDK 2030, jakie zagrożenia i wyzwania?
  • Dróg wojewódzkich jako ważnego uzupełnienia układu dróg krajowych lub jako dróg o większym znaczeniu dla rozwoju Podlasia oraz Warmii i Mazur niż drogi krajowe.
  • Układu linii kolejowych w Polsce północno-wschodniej – czy jest to układ optymalny? Gdzie są braki, jakie są wyzwania a jakie zagrożenia?
  • Zdiagnozowania czy i w jakim stopniu obszary cenne przyrodniczo oraz „obostrzenia” w zakresie ochrony środowiska utrudniają kształtowanie układu dróg i kolei w naszym makroregionie i czy w związku z tym pewnym rozwiązaniem w projektowaniu, budowie i utrzymaniu infrastruktury transporotowej mogą być innowacyjne technologie?
  • Braków kadrowych i potrzeby dokształcania pracowników, sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej jako aktualnych i przyszłych wyzwań oraz zagrożeń dla branży budownictwa komunikacyjnego w kontekście rozwoju sieci transportowej naszych województw.

W kolejnych dniach odbyły się 25 referaty techniczne wygłoszone przez przedstawicieli ośrodków naukowych (Politechnik: Białostockiej, Gdańskiej, Lubelskiej, Rzeszowskiej i Bydgoskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów) a także reprezentantów urzędów, firm wykonawczych i projektowych (Polimex Infrastruktura, Transprojekt Gdański, GDDKiA O/Lublin, Prowerk, ZDW Katowice, MAPEI Polska, ORLEN Asfalt, Tensar Polska, Cemex Polska, Mostopol, PRS Geo-Technologies, Leca Polska, ReArma Polska, Rettenmaier Polska, STRABAG, RDOŚ Białystok). Referaty dotyczyły zagadnień inżynierii ruchu i projektowania dróg, wybranych problemów technologicznych w budownictwie, współczesnych wyzwań klimatycznych i środowiskowych w budownictwie komunikacyjnym, obiektów inżynierskich i geotechniki oraz zagadnień prawnych technicznych i środowiskowych.

Szczególnie interesującymi i ważnymi były prezentacje: dr hab. inż. Janusza Bohatkiewicza, prof. IBDiM pt.: „To nie było planowane – stan dróg i obiektów inżynierskich oraz wnioski po powodzi 2024 r.” relacjonująca działania Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w zakresie ekspertyz popowodziowych oraz przyszłych działań w tym zakresie; Dyrektora Zbigniewa Tabora z ZDW Katowice oraz dr inż. Krzysztofa Błażejowskiego z MAPEI Polska Sp. z o.o. pt.: „Trwałość i jakość robót na drogach samorządowych w ocenie kontroli NIK. Propozycja nowych Wytycznych dla dróg samorządowych; prof. dr hab. inż. Władysława Gardziejczyka z Politechniki Białostockiej pt.: Wpływ charakterystyki nawierzchni na ich hałaśliwość a także prezentacja Dyrektorów Adama Juchnika i Adama Bohdana z RDOŚ Białystok nt. „Ochrona przyrody w pasach i w otoczeniu szlaków komunikacyjnych związana z budową, przebudową i remontem” omawiająca zagadnienia prawne oraz działania RDOŚ w zakresie ochrony przyrody. W ocenie uczestników wszystkie referaty były bardzo ciekawe i pozwoliły na poszerzenie ich wiedzy i umiejętności.

W Mikołajkach gościliśmy szczególnie dla nas ważnych i miłych gości z SITK RP – Sekretarza Generalnego dr inż. Wawrzyńca Wychowańskiego oraz Ewę Wojdyńską z Redakcji czasopisma SITK Drogownictwo, a także dr inż. Mariusza Pustelnika z SITK O/Opole i jednocześnie Przewodniczącego Krajowej Sekcji Drogowej oraz Marka Żmijana z SITK O/Lublin. Dziękujemy za ich wsparcie i obecność!

Uzupełnieniem programu merytorycznego Seminarium były występy artystyczne Tatarskiego Zespołu Taneczno-Wokalnego „Buńczuk” w pierwszym dniu Seminarium oraz zespołu muzycznego Wojciecha Straszyńskiego „Dobre Wrażenie” wykonującego pieśni szantowe – w drugim dniu.

Paczka zdjęć do pobrania: