Relacja z wycieczki techniczna na budowę estakady na obwodnicy Sztabina [22.11.2024]

W ramach organizowanych spotkań techniczno-szkoleniowych w dniu 22.11.2024r odbyła się wizyta na budowie obiektu inżynierskiego – estakady ED-1 w km 26+086,60 – 26+749,00 nad doliną rzeki Biebrzy, w której uczestniczyło łącznie 64 os.( 90% członkowie SITK).Wizyta odbyła się z udziałem mediów. Inwestorem zadania jest GDDKiA Oddział w Białymstoku, Wykonawcą – Budimex + firma ZBI Karol Szymański w konsorcjum z firmą Sveco. Organizatorem spotkania było KM SITK przy GDDKiA oraz Wykonawca firma Budimex.  Z ramienia Koła SITK przy GDDKiA i Oddziału GDDKiA uczestniczyło łącznie 42osób w większości członków SITK (część dojechała własnym transportem). Pozostałe 22 miejsca wykorzystali inni członkowie SITK RP O/B-stok. Plan spotkania przedstawiał się następująco:

– godz. 7.30 – wyjazd autokarem na budowę(ul. Zwycięstwa 2)

– godz. 8.45 – 9.00 zapoznanie przez kierownictwo budowy z inwestycją, szkolenie BHP, omówienie stosowanych rozwiązań technicznych, zapoznanie z poszczególnymi etapami realizacji, obserwacja procesu sprężania ustroju, realizacji metody nasuwania podłużnego, itp.., omówienie dokumentacji, pytania, wymiana spostrzeżeń .. relacja dla mediów

– ok. godz. 11.00 -11,30 – zakończenie pobytu na budowie,- podsumowanie

– ok. godz. 12.30 – 13,00 – zakończenie wizyty, pobytu technicznego,- powrót na miejsce pracy

Wizytowany obiekt zaprojektowano jako dwunastoprzęsłowy, o konstrukcji pojedynczej skrzynki z betonu sprężonego o długości  ok. 662,50mb.Wysokość skrzynki mierzona w „osi ustroju nośnego” wynosi 3,8m, minimalna szerokość środników wynosi 0,4m. Środniki połączone są dołem z płytą o grubości 0,2-0,5m, górą z płytą o grubości 0,28-0,55m oraz wspornikami o grubości 0,24-0,55m. Spadek poprzeczny górnej płyty jest stały na całej długości mostu i wynosi 2,5%, przeciwspadek płyty pod chodnikiem lewym wynosi 4%. W planie konstrukcja jest prosta. Niweleta obiektu to łuk pionowy o R=23700m, przy podporze P1 w km 26+095,95 następuje zmiana niwelety na prostą o spadku i=1,4%, tym samym fragment mostu o długości 10,9m ma po długości stały spadek. Na każdej osi podparcia zaprojektowano poprzecznice. Zastosowano dwa rodzaje sprężenia: centryczne – wewnętrzne i trajektorialne – zewnętrzne. Elementy sprężenia zewnętrznego można wymieniać w trakcie eksploatacji obiektu.Zaprojektowano wykonanie ustroju nośnego metodą nasuwania podłużnego. Elementy dodatkowe, potrzebne w realizacji takie jak: wytwórnia, urządzenie trakcyjne, prowadzenia boczne ustroju, łożyska ślizgowe, awanbek zostaną zawarte w projekcie technologicznym.

O tym wszystkim uczestnicy spotkania mogli dowiedzieć się od Kierownika Budowy, który w bardzo wyczerpujący sposób omówił budowę obiektu cierpliwie odpowiadając na liczne pytania uczestników.

Dziękując w imieniu uczestników i własnym za profesjonalne zaprezentowanie budowy w/w obiektu, kol. Krzysztof Gleba-Zawadzki wręczył Kierownikowi Budowy specjalną kamizelkę ochronną  KM SITK RP przy GDDKiA zapewniając o jej „szczególnych właściwościach ochronnych”. Wszyscy uczestnicy z zadowoleniem i uznaniem podkreślali swój udział na bardzo ciekawej budowie.

Zdjęcia do pobrania: